Näitä sääntöjä käytetään sijoitettaessa arvoja ominaisuuksiin tai koordinaatteihin pisteryhmän editoinnissa ja kooditaulukossa.
Koordinaattien ja ominaisuuksien kanssa voidaan käyttää operaatioita +, -, * ja /. Esimerkiksi +100 lisää arvoon sata tai /1000 jakaa arvon tuhannella. Lisäksi ominaisuuksia voidaan liittää toisiinsa tai vakioteksteihin &-operaatiolla. Esimerkiksi AB& lisää alkuun AB tai &CD lisää loppuun CD. Ominaisuuksien liittäminen toimii vastaavasti, esimerkiksi $T2& lisää alkuun viivanumeron.
Osa ominaisuuden arvosta voidaan poistaa §-operaatiolla. Esimerkiksi, operaatio 2§ poistaa kaksi merkkiä ominaisuuden arvon alusta ja operaatio §2 poistaa kaksi merkkiä ominaisuuden arvon lopusta. Tunnettu etuliite voidaan poistaa ensin hakemalla se (esim. LEVEL*) ja sitten poistamalla oikea määrä merkkejä (esim. 5§).
+100 Lisätään 100 alkuperäiseen arvoon. /1000 Jaetaan alkuperäinen arvo tuhannella. AB& Lisätään alkuun etuliite AB. &CD Lisätään loppuun liite CD. 2§ Poistetaan kaksi merkkiä alusta. §2 Poistetaan kaksi merkkiä lopusta.
Hakasuluilla voidaan arvosta poimia vain osa merkeistä. Sulkujen sisällä annetaan alku- ja loppusijainnit kaksoispisteellä erotettuna. Indeksointi alkaa nollasta ja loppusijainti on ensimmäinen merkki, joka ei tule mukaan. Esimerkiksi operaatio [1:2] poimii arvosta toisen merkin. Sijainti voidaan jättää pois jolloin alkusijainti on oletuksena nolla ja loppusijainti arvon pituus. Esimerkiksi [:2] poimii kaksi ensimmäistä merkkiä ja [2:] poimii loput kolmannesta merkistä alkaen.
Jos loppusijainti on suurempi kuin arvon pituus, tulos voi olla lyhyempi kuin sijaintien erotus. Sijainnit voivat olla myös negatiivisia, jolloin ne lasketaan arvon lopusta päin. Viimeisen merkin indeksi on tällöin -1.
$T4[1:3] Poimitaan kaksi merkkiä alkaen toisesta merkistä. $T4[1:] Poimitaan loppuosa alkaen toisesta merkistä. $T4[:3] Poimitaan kolme ensimmäistä merkkiä. $T4[-2:] Poimitaan kaksi viimeistä merkkiä. $T4[:-2] Poimitaan kaikki paitsi kaksi viimeistä merkkiä.
Negatiivinen arvo voidaan antaa lainausmerkeissä ("-2"). Yleisemmin lainausmerkeillä voidaan ohittaa mikä tahansa ohjausmerkki. Koordinaatteihin ja ominaisuuksiin voidaan siirtää tai laskea mukaan muita ominaisuuksia. Esimerkiksi arvo $HEIGHT sijoittaa HEIGHT-ominaisuuden tai arvo -$DEPTH vähentää DEPTH-ominaisuuden. Syntaksilla $# voidaan hakea ominaisuuden tosiarvo kooditiedostosta (esim. $#T3 hakee koodin selityksen tai $#MAT hakee materiaalin nimen).
"-2" Sijoitetaan negatiivinen arvo -2. "AB&" Sijoitetaan arvo, joka sisältää merkin &. $HEIGHT Haetaan arvo saman pisteen ominaisuudelta HEIGHT. -$DEPTH Vähennetään ominaisuus DEPTH alkuperäisestä arvosta. $#T3 Hakee koodin selityksen kooditiedostosta.
Ehdollinen sijoitus voidaan tehdä operaattoreilla ? ja !. Operaattori ? sijoittaa arvon vain, jos ominaisuudessa on ennestään jotain ja operaattori ! sijoittaa arvon vain tyhjiin ominaisuuksiin. Tämä toimii myös koordinaattien kanssa tarkistamalla ovatko ne nollia. Ominaisuuden arvo voidaan siirtää toiseen ominaisuuteen operaattorilla ¤. Teknisesti tämä on sama asia kuin ominaisuuden arvon sijoittaminen toiseen ominaisuuteen ja alkuperäisen ominaisuuden poistaminen.
?+100 Lisätään 100 alkuperäiseen arvoon, jos se ei ole tyhjä. !1000 Sijoitetaan arvo ominaisuuteen, jos se on tyhjä. ?-$DEPTH Vähennetään ominaisuus DEPTH vain olemassa olevista arvosta. ¤CODE Sijoitetaan ominaisuuden CODE arvo ja poistetaan CODE.
On myös mahdollista sijoittaa ominaisuuksiin makrojen arvoja.
#ID Sijoitetaan kohteen tunnus (T2 tai T4). +#ANGLE Lisätään pisteen suunta alkuperäiseen arvoon.
Jos ominaisuuteen halutaan sijoittaa makron arvon sijasta makro itse, voidaan se antaa lainausmerkeissä ("#SLOPE"). Makrojen arvoja voidaan myös käyttää pisteiden hakuun ominaisuus-hakutavalla.
Makrojen ja ominaisuuksien arvoja voidaan sijoituksessa muotoilla yleisillä muotoilumäärittelyillä. Ominaisuuksien ja makrojen kulmat ja suunnat ovat oletuksena gooneja.
#AREA%.1 Pinta-ala yhdellä desimaalilla. #SLOPE%q.2 Kaltevuus suhdelukuna kahdella desimaalilla. $DIRECTION%d.1 Suuntakulma asteina yhdellä desimaalilla.
Muotoilussa voidaan määrittää myös kentän leveys ja täyttömerkki Tekstiformaatin säännöillä.
$T4@8 123 Asemointi oikealle, täyttö välilyönneillä $T4@-8=0 12300000 Asemointi vasemmallle, täyttö nollilla X@14=. ....123456.789 Asemointi oikealle, täyttö pisteillä