Version 5.5 uusi kanaalilaskenta

Maastomalli, massalaskenta ja tiegeometria
Avatar
mikko
Ylläpitäjä
Viestit: 297
Liittynyt: 10 Loka 2008, 20:56
Organisaatio: 3D-system
Nimi: Mikko Syrjä
Paikkakunta: Vantaa

Version 5.5 uusi kanaalilaskenta

Viesti Kirjoittaja mikko » 18 Touko 2010, 18:16

Kanaalien suunnittelu muuttui hieman versiossa 5.5. Varsinaiset parametrit ja niiden merkitys eivät muuttuneet, mutta uudessa versiossa kanaalien parametrit jaotellaan omiin listoihinsa. Tällä järjestelyllä mahdollistetaan useiden kanaalien massojen erottelu ja selkeytetään hieman parametrien hallintaa.

Muokataan vanhasta kunnon Test-projektista pieni esimerkki, jossa on pari kanaalia ajoradan alla. Jotta kaikki pinnat ja massat värittyisivät oikein tarvitaan uuden version mukana tukeva kooditiedosto code_55.dat tai import_55.dat-tiedostossa olevien uusien pintakoodien tuonti vanhaan kooditiedostoon. Seuraavassa ei käydä kaikkia yksityiskohtia läpi, vaan oletetaan, että vanhan version tieparametrien käyttö on suurinpiirtein tuttua.

Pääparametrilistassa on vain varsinaiseen tiehen liittyvät parametrit. Kun parametrit lasketaan tierakenteeksi, saadaan seuraavanlainen poikkileikkaus paalulle 284:

Kuva

Seuraavaksi otetaan mukaan kanaali. Avataan valintalista pääparametrilistan oikean alakulman painikkeella Muut:

Kuva

Listassa näkyvät tien muut parametrilistat. Kanaalien lisäksi täällä voidaan antaa myös tien sivussa kulkevien pyöräteiden parametrimäärittelyt. Kullakin kanaalilla ja pyörätiellä on listalla näkyvä nimi, jolla pinnat ja massat erotellaan. Tästä nimestä käytetään myös nimitystä nimiavaruus, koska se toimii lisämäärittelynä pintojen ja massojen tunnuksille. Esimerkiksi kanaalissa KAN1 kulkeva kalliopinta saa tunnuksen KAN1:2 ja kanaalin alin rakennepinta tunnuksen KAN1:11.

Suluissa olevat nimet ovat laskennasta poistettuja parametrilistoja. Avataan parametrilistan KAN1 editointi tuplaklikkauksella tai editointipainikkeella:

Kuva

Listassa ovat kanaalin määrittelevät parametrit. Nämä toimivat kuten ennenkin. Kanaalin paikka annetaan suhteessa tien tasausviivaan parametreilla JKY ja JKZ. Kanaalin pohjan leveys on parametri JKL ja reunan kaltevuus JKK. Olennainen parametri on pohjan leveys JKL, jonka perusteella lista tunnistetaan kanaaliksi. Jos lista määrittelisi toisen ajoradan siellä olisi oltava ajoradan leveys AL. Jos listasta ei löydy kumpaakaan, sitä ei lasketa mukaan ollenkaan.

Laitetaan päälle rasti Käytössä, suljetaan lista ja lasketaan parametrit uudestaan. Avataan poikkileikkausmassalaskenta ja lasketaan massat ilman kanaalikeskiarvoasetusta. Poistetaan ikkunan asetuksista rasti Tierakennemaalaus, jolloin saadaan seuraavanlainen poikkileikkaus:

Kuva

Kanaalin pohjalla on hieman kalliota, joka neliölouhinnan raja-arvon 1.0 mukaan jakautuu kuutioiksi ja neliöiksi. Yleensä tätä ei kapeissa kanaaleissa haluta, jolloin voidaan käyttää massalaskennan asetusta kanaalikeskiarvot. Tällöin lasketaan kanaalin louhinnan paksuuden keskiarvo koko leveydeltä ja määrätään sen mukaan massat joko neliöiksi tai kuutioiksi. Kun edelliset massat lasketaan uudestaan muuttuu tilanne seuraavasti:

Kuva

Koko kanaali tällä poikkileikkauksella on nyt laskettu neliölouhinnaksi. Oikealla oleva varsinaisen tiealueen louhinnan neliöihin asetus ei vaikuta. Kun avataan massalaskennan tulostiedosto editoriin nähdään paalun 284 kohdalla seuraavaa:

Koodi: Valitse kaikki

   284.0  (2.0 = 283.0 - 285.0)
                              Poikkileikkaus                Yhteensä
                   Pinta        Alue    Tilavuus        Alue    Tilavuus       Koodi
                Leikkaus        30.7        48.8      4423.2      4540.4           1
                Louhinta        13.5        34.4       136.1       304.9           2
           Neliölouhinta         4.0         2.0       134.5        55.4         2.1
          Suodatinkerros        18.9         3.7      2709.4       530.0          12
           Jakava kerros        18.1         8.5      2591.0      1221.7          13
          Kantava kerros        16.0         3.2      2295.5       454.7          14
               Päällyste        14.0         0.7      2007.3       100.3          15
          Luiskan täyttö        15.2         7.9      1925.5       847.2          16
        Pintamaan poisto        32.4         6.4      4973.0       993.1          18
       Kanaalin leikkaus         3.6         6.9       482.0       949.0      KAN1:1
       Kanaalin louhinta         0.0         0.0       111.4       197.9      KAN1:2
         Kanaalin neliöt         2.5         1.9        80.5        51.5    KAN1:2.1
         Kanaalin täyttö         3.6         7.5       494.3      1040.5     KAN1:17
           Pohjan täyttö         2.1         0.4       295.5        57.7     KAN1:25
           Putken peitto         2.3         0.9       323.6       123.8     KAN1:26
Kanaalin KAN1 louhintamassat ovat tyhjiä ja kaikki on laskettu neliöiksi. Tulosrivien vasemmassa reunassa on kooditiedostosta tuleva massan nimi ja oikeassa reunassa alkuperäinen koodi mahdollisine nimiavaruustarkenteineen. Varsinainen ajorata on aina ilman nimiavaruutta ja kaikki kanaalit ja erilliset pyörätiet aina nimiavaruuden kanssa. Muutoin pintatunnukset toimivat kuten ennenkin.

Seuraavaksi käydään pääparametrilistan Muut-nappulan kautta laittamassa Käytössä-rasti päälle myös toiselle kanaalille KAN2. Lasketaan parametrit uudelleen, laitetaan päälle ikkuna-asetusten Tierakennemaalaus ja lasketaan massat uudestaan:

Kuva

Nyt nähdään myös täyttömassat. Kanaalille KAN1 on määritetty myös pohjan täyttö ja putken peitto (pinnat 25 ja 26), jotka näkyvät täyttömassoina. Kun nyt katsotaan paalun 284 massoja, nähdään siellä toinen kanaali KAN2 eroteltuna omiksi massoikseen:

Koodi: Valitse kaikki

   284.0  (2.0 = 283.0 - 285.0)
                              Poikkileikkaus                Yhteensä
                   Pinta        Alue    Tilavuus        Alue    Tilavuus       Koodi
                Leikkaus        30.7        48.8      4423.2      4540.4           1
                Louhinta        13.5        34.4       136.1       304.9           2
           Neliölouhinta         4.0         2.0       134.5        55.4         2.1
          Suodatinkerros        18.9         3.7      2709.4       530.0          12
           Jakava kerros        18.1         8.5      2591.0      1221.7          13
          Kantava kerros        16.0         3.2      2295.5       454.7          14
               Päällyste        14.0         0.7      2007.3       100.3          15
          Luiskan täyttö        15.2         7.9      1925.5       847.2          16
        Pintamaan poisto        32.4         6.4      4973.0       993.1          18
       Kanaalin leikkaus         3.6         6.9       482.0       949.0      KAN1:1
       Kanaalin louhinta         0.0         0.0       111.4       197.9      KAN1:2
         Kanaalin neliöt         2.5         1.9        80.5        51.5    KAN1:2.1
         Kanaalin täyttö         3.6         7.5       494.3      1040.5     KAN1:17
           Pohjan täyttö         2.1         0.4       295.5        57.7     KAN1:25
           Putken peitto         2.3         0.9       323.6       123.8     KAN1:26
       Kanaalin louhinta         2.8         4.0        27.0        38.5      KAN2:2
         Kanaalin neliöt         0.0         0.0        81.1        16.8    KAN2:2.1
         Kanaalin täyttö         2.8         4.0       418.0       597.5     KAN2:17
Osa kanaalien nimiavaruuksien erottelemista massoista tulee suoraan parametrilaskennan muodostamista pinnoista. Esimerkiksi pinnat KAN1:25 ja KAN1:26 ovat olemassa poikkileikkauksessa. Erillisiä maalajipintoja, kuten KAN1:2 ja KAN2:2, ei poikkileikkauksissa ole, vaan yleiset maalajimassat merkataan nimiavaruudella vasta massalaskennan yhteydessä. Myöskään kanaalin täyttöpintaa 17 ei ole poikkileikkauksissa, vaan massalaskenta luo sen tulostiedostoon varsinaisen tierakenteen alapinnasta 11. Kanaalista muodostuvien täyttömassojen (17, 25, 26) summa on sama kuin kanaalista kaivettujen maamassojen summa (1, 2, 2.1).

Kanaalimassojen maalaukset määräytyvät uudessa kooditiedostossa olevien pintatunnusten mukaan (esim. :1, :2, :2.1). Näissä on oletuksena tyhjä nimiavaruus eli kaikki kanaalit saavat samat värit. Jos kanaalit halutaan erotella, voidaan kooditiedostoon luoda omat pintatunnukset nimiavaruuksilla varustettuna (esim. KAN1:1, KAN1:2, jne.).

Testiprojektin voi ladata täältä: http://www.3d-system.net/files/demo.zip

Avatar
mikko
Ylläpitäjä
Viestit: 297
Liittynyt: 10 Loka 2008, 20:56
Organisaatio: 3D-system
Nimi: Mikko Syrjä
Paikkakunta: Vantaa

Kanaalit ilman tierakennetta

Viesti Kirjoittaja mikko » 20 Touko 2010, 16:15

Uudella parametrilaskennalla voi laskea myös pelkkiä kanaaleja ilman tierakenteita. Kanaaleja ei kuitenkaan voi määritellä suoraan pääparametrilistaan, vaan niille luodaan omat nimiavaruudella varustetut parametrilistat aivan kuten edellisessäkin esimerkissä. Itse pääparametrilista jää melkein tyhjäksi.

Otetaan esimerkin pohjaksi tuo edellisen viestin projekti ja poistetaan sen pääparametrilistasta kaikki muut parametrit paitsi tasausviivan siirto TSVZ. Tällöin itse tierakenne poistuu. Jättämällä siirtoparametri pysyvät kanaalit samoilla paikoilla kuin edellisessä esimerkissä. Kanaalien paikathan annetaan suhteessa tähän siirrettyyn tasausviivaan.

Parametrilaskennassa on vanhastaan sääntö, jonka mukaan kaikki tiealueen ulkopuoliset rakenteet katkaistaan laskennasta pois. Nyt kun tierakennetta ei ole, täytyy tämä sääntö kiertää lisäämällä pääparametrilistaan haltuunottoalue HOA arvolla, jonka sisälle kanaalit mahtuvat. Tässä tapauksessa voidaan käyttää esimerkiksi arvoa 10.0. Tämä varmaankin jatkossa korjataan niin, että katkaisua ei tehdä mikäli tierakennetta ei ole, mutta toistaiseksi pärjätään näin.

Kun nyt lasketaan parametrit ja massat saadaan paalulle 284 seuraavanlainen poikkileikkaus:

Kuva

Kuvassa on ikkuna-asetusten tierakennemaalaus päällä eli vasemmassa kanaalissa nähdään pohjan täyttö ja putken peitto omilla väreillään. Varsinainen kanaalin täyttö lasketaan tällä hetkellä vain, jos kanaalin päällä on tierakenne eli tässä sitä ei näy. Massalaskennan asetuksissa oli päällä kanaalikeskiarvojen laskenta jolloin vasempaan kanaaliin tuli vain neliölouhintaa kuten edellisessäkin esimerkissä. Paalun 284 massoiksi tulee seuraavaa:

Koodi: Valitse kaikki

   284.0  (2.0 = 283.0 - 285.0)
                              Poikkileikkaus                Yhteensä
                   Pinta        Alue    Tilavuus        Alue    Tilavuus       Koodi
       Kanaalin leikkaus         4.3        12.3       564.5      1518.6      KAN1:1
       Kanaalin louhinta         0.0         0.0       112.1       202.3      KAN1:2
         Kanaalin neliöt         2.5         1.9        80.5        51.5    KAN1:2.1
           Pohjan täyttö         2.1         0.4       295.5        57.7     KAN1:25
           Putken peitto         2.3         0.9       323.6       123.8     KAN1:26
       Kanaalin leikkaus         4.9         8.7       527.4      1197.4      KAN2:1
       Kanaalin louhinta         4.0        12.0        38.2       115.7      KAN2:2
         Kanaalin neliöt         0.0         0.0        81.1        16.8    KAN2:2.1
Uusi kanaaliparametrien käsittely antaa jatkossa mahdollisuuden lisätä uusia ominaisuuksia, jotka eivät vanhassa systeemissä olleet mahdollisia. Näitä ovat mm. kanaalin paikan haku suoraan putken taiteviivasta ja kanaalien kalliohyllyt. Systeemiä on myös mahdollista jatkossa yksinkertaistaa vähentämällä käytettävissä olevia parametreja. Esimerkiksi erilliset kanaalin siirron parametrit JKY ja JKZ voidaan korvata yleisillä siirtoparametreilla TSVY ja TSVZ. Palautetta ja kehitysehdotuksia otetaan vastaan.

Projektin voi ladata täältä: http://www.3d-system.net/files/canal.zip

PasiJNS
Viestit: 1
Liittynyt: 24 Kesä 2010, 08:45
Organisaatio: Joensuun kaupunki
Nimi: Pasi

Re: Version 5.5 uusi kanaalilaskenta

Viesti Kirjoittaja PasiJNS » 24 Kesä 2010, 08:55

Kiitos.
Tätä oli odoteltu pari vuotta.
Toki sain edellisessä versiossa kanaalin paikan määritettyä putken taiteviivalla.
Joten sitä odotellen...


Pasi

Vastaa Viestiin